نگاهی نو به سرقات ادبی در نقد تطبیقی

پایان نامه
چکیده

ازقدیم،نقدمنبعوسرچشمه هایی-کهیکاثرادبیدربدوپیدایش،بدان-هاگرایشداشته،موضوعتحقیقبسیاریازمحققانگشتهاست. درکتببلاغتونقد- ابتدادرادبیاتعربوسپسباتقلیدبی-چونوچرادرایران- برپایه یسرقاتادبی،گونه-اینقدتطبیقیومقایسه ایشکلگرفت،کهبرمنابعالهامشاعرانونویسندگان،ومیزاناقتباس هاوعاریت گرفتن هایآنان،باتأکیدبرتأثیروتأثراتمی-پرداخت.محققاندرذیلقضیه-یسرقاتبهانواعتشابهاتواشتراکاتوتقلید-هایادبیپرداختند کهازسرقتبسیاردوراست. ازاین-رودستیابیبهدرکدرستازمباحثآنانباوجوداختلاط هایبی-شماربیناصطلاحاتوتعاریفونیزنزدیکیبرخیاصطلاحاتبه هم،ما را بامشکلروبه رومی کند. امروزهباتوجهبه-کارقدماوگرایشبهمسائلروز،ازجملهچگونگیتاثیرپذیرینویسندهومیزانتحولمتنبرپایه یمتونگذشته،وابداعویبا-توجهبهآن-چهدردستداشتهوانواعتقلیدازشکل،قالب،اسلوب،محتواودرونمایهو ... می تواندرکدرستیازانواعاقتباس-هاوتقلیدهایادبیبهدستآورد. همچنینباتوجهبهگرایش-هایویژه ایکهدرچنددهه یاخیرظهور کرده اند،همچون گرایش-هایویژه یترجمهومباحثبینامتنیت،مباحثسرقاترابهگونه-ایرنگروزداده کهمی تواندرادبیاتتطبیقینیزگرایش-هایآنرانمایانساخت.در این پایان نامه، ما ضمن بررسی سرقات ادبی در متون نظری ادب فارسی و عربی و ذکر تعاریف ،شاخص ها و ویژگی های مطرح شده از سرقات ووابسته ها و مترادفات هریک،به نقد و بررسی تطبیقی تعاریف بر مبنای منابع،آن ها را نقد و تحلیل کرده ایم و این مطالعات را در چهار فصل به ترتیب زیر ذکر-کرده ایم: فصل اول، کلیاتی در ادبیات و نقد تطبیقی؛ فصل دوم، تاریخچه و روند نقد تطبیقی در ادبیات ایران و عرب؛ فصل سوم، سرقات ادبی و انواع درجات آن و در فصل چهارم به جمع بندی و نتیجه گیری از کلیت این مباحث پرداخته ایم. واژه‎هایکلیدی: نقدتطبیقی،منابعالهام،اقتباس-ها،تقلیدها،سرقاتادبی،بینامتنیت

منابع مشابه

نگاهی تطبیقی به تمثیل در مطالعات ادبی

«تمثیل» ازجمله مفاهیمی است که از قدیمی­ترین ادوار در عرصه­های گوناگون مطالعات ادبی، از بلاغت و رتوریک گرفته تا هرمنوتیک، موردتوجّه و مداقّه قرارگرفته است. بااین­حال، در هیچ­یک از پژوهش‌های پرشماری که به­طور مستقیم و غیرمستقیم به تمثیل پرداخته­اند، سعی نشده است حوزه­های مختلف معنایی این مفهوم پرکابرد به­وضوح مشخّص شود. این در حالی است که شناخت حوزه‌های معنایی اصطلاحات کاربردی در هر دانش، از زیربنای...

متن کامل

سرقات شعرى در نقد ادبى

بحث از سرقات بخشى از نقد ادبى است که به انواع اقتباس‏ها و عاریت گرفتن‏هاى شاعران و نویسندگان مى‏پردازد. در نقد امروز، بحث در مورد سرقات بیش‏تر شامل تحقیق و بررسى درباره منبعِ الهامِ اثر، چگونگى تاثیرپذیرى هنرمند از دیگران و مساله اصالت یا تقلیدى بودن اثر مى‏شود. در کتاب‏هاى بدیع فارسى و عربى براى سرقات، بر حسب میزان تقلید، انواع و اقسامى قائل شده و اصطلاح‏هاى مختلفى براى هرکدام وضع کرده‏اند. نام‏...

متن کامل

در غیاب نقدادبی و زبانِ آن نگاهی به چرایی غیاب نقد ادبی و زبان نقد در گفتمان ادبی پیشامدرن

چکیده نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفته­اند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کرده­اند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبانِ هنجار گفتمان ادبی...

متن کامل

نگاهی به مراحل و ویژگی های نقد ادبی سید قطب

سید قطب یکی از پیشگامان عرصه ادبی معاصر عربی می باشد که درصف نخستین نسل ناقدانی قرار می گیرد که بعد از نسل پیشگامان (جیل الرواد) ادبیات نوین عربی پای در عرصه نقد ادبی و ادبیات نهادند، وی دارای سه مرحله نقدی است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند و دارای اشتراکات و اختلافاتی با هم هستند، این مراحل عبارتند از: 1- مرحله همراه عقاد 2- مرحله دعوت به اد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023